mandag 13. desember 2010

Lussekatter


I dag har jeg bakt lussekatter til den store Gullmedaljen, fikk ikke sove
lengere enn til kl 5 i morrges så da var det opp å fyre i peisen, etter to
timer med bare tv-shop på tv´n og ingenting å gjøre på datan bestemte jeg
meg for å bake lusse katter til alle jeg kjenner nesten. 106 stk bakte jeg!

gravid sa du?

Jeg fikk til hevingen ganske bra også, måtte lage deigen i fire omganger så
det tok jo noen timer å bake ut alt og steike alle. Syns det ble veldig koselig
på kjøkkenet da når det låg haug etter haug med lussekatter der, måtte jo bare
komme meg ut på en runde å få levert ut alle sammen - alle blir så glade av
varm hjemmebakst - var veldig koselig å levere de ut! satt å smilte for meg
selv i bilen og hørte på julespillelisten min fra spotify. Lucia sangen er så fin!


Lussekatter er noe jeg ofte baker - har masse safran fra når jeg var på Bali
det er faktisk den ene tingen jeg må bake på lucia dagen hvert år. Kom litt
i julestemning i dag da, men jeg er vel litt mye i babymodus fordi om.. :)

Jeg bruker oppskriften på Lusse katter fra Nordbyen Skole

Lusse Katter (15-20 stk)

150 gram margarin
5 dl hel melk
50 gram gjær

150 gram sukker (ca 1,75 dl)
750 gram hvetemel (ca 12 dl)

1 1/2 ts safran
1 ts salt
1 ts vanilje sukker
1/2 ts kardemomme

Deigen blandes som vanlig bakst
for heves i 30 min - bakes ut i figurer - etter heves i 45 min
stekes på 200 grader midt i ovnen i 12 -15 minutt



de er kjempegode!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar, det setter jeg pris på :)