lørdag 15. oktober 2011

DIY - Industriell taklampe

Da har endelig Emil fått lys på rommet sitt, takket være Pappan sin. ...og en veldig tøff spennende dingle lampe som er morsom å strekke seg etter takket være meg. Kjøpte lampene for lenge siden, men prosjektet har stått litt på vent siden jeg

1. Ikke er elektriker
2. Hadde ideen, bare null visjon om hvordan den skulle gjennomføres..
3. Mangler teknisk innsikt

...men så luftet jeg ideen til Kristian og han ble litt tent på den og tok over dette som sitt prosjekt. Kristian er så nøye i alt han gjør så jeg visste det kom til å bli bra om han tok over. Dilemmaet var jo at jeg hadde kjøpt tre lampe sokler som skulle på en og samme linje til lysbryter/dimmeren. Pluss at jeg hadde et klart bilde av at de skulle henge i forskjellige høyder.

Helst ville jeg ha fem lamper i et slags kors med et gammelt spraylakert motorfly i midten, men Kristian snakket litt fornuft i meg om hva som var gjennomførbart og ikke. Han har tatt hensyn til alle mine ønsker om og jeg ble så glad når jeg så at hadde holdt på med dette imens jeg var ute av hus idag. Var vel en grunn til at han gjorde det når jeg ikke var her så han slapp å ha meg hengende over og pirke, for han jobber vel best alene..

Jeg er uansett storfornøyd, kan knapt vente med å få opp det gamle motorflyet i taket der nå :)!!

lampene er fra Clas Ohlson, lampesokkelen finnes i hvit, svart, svart/hvit, grønn, rød, blå, gul og koster 59,- stk. Pærene er giga og koster 49,- Kan bruke vanlige lyspærer også som passer til sokkelen, men jeg digget at de var giga!

Det han har gjort er å drille/borre (vet ikke hva det heter på mannespråket) baksiden av ei fjøl/bjelke - ja dere skjønner hva jeg mener....? Han lagde ialfall en linje til ledningene på baksiden av fjølen.

Lagde tre hull i fjøla der lampesokkelene skulle stikke ut. Skjøytet de tre ledningene sammen til en. Koblet deretter på sokkelen ved hjelp av en krok. (dette ble en stusli forklaring..)

Du trenger  igrunn ikke vite hvordan det skal gjøres, du trenger bare en stk handyman:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar, det setter jeg pris på :)