søndag 1. mai 2011

Cupcake mania


På Fredag lagde jeg 4 forskjellige muffinser til de på jobb, og tok helt av når det kom til pyntingen. Masse rot og masse kos ble det på kjøkkenet. Jeg baker ikke så ofte, enda det kanskje ser ut til at bloggen har blitt litt "kake" blogg i det siste, bare så det er sagt - men jeg kan jo egentlig ikke bake så derfor holder jeg på å perfeksjonerer oppskriftene slik at jeg skal få det til hver gang. Tar det jo som en utfordring, har aldri klart å fått til "kaker" kun hvete deiger - men jeg brukte sikkert et år på å få til hevingen der også.

jo nå vil jeg si at jeg kanskje kan bake

 Sitron muffins
 vanilje muffins
 sjokolade muffins
 Sitron Cupcake Oppskrift
HAPPY FACE!



Husk å les igjennom oppskriften FØR du begynner....

jeg har funnet ut et par vikitge fallgruver når de gjelder cupcakebaking - nr 1 er at ting skal være romtemperert, så olje, smør, egg og rømme bør ha stått ute en stund før du begynner.  Eggene er viktige, og 3 små egg = dårlige muffins så det må være 3 XL for at det skal bli bra. Det tørre må røres til du brune sukkeret ikke har klumper - hvis ikke blir det karamell biter i cupcakene. Smøret må smeltes, ikke kokes å være avkjølt før du blander den med maisoljen. Vannet skal være kaldt for å få til kremen!

dette trenger du:

7 dl hvetemel
3 dl brunt sukker
1,2 dl hvitt sukker
2 ts bake pulver
2 ts natron
1 ts vanlijepulver
1/2 ts salt

3 egg romtempererte
1 1/2 dl rømme
frøene til en vanilje stang
Riv skallet til 1 sitron med et rivgjern

175 g usaltet smør, smeltet og avkjølt
1 1/4 dl mais olje
3 dl kaldt vann

  • Sett stekeovnen på 200 c. Sett ut 20 store muffinsformer, husk å bruke muffins former som er litt stivere så muffinsene spretter oppover og ikke glir utover - Ica sine amerikanske muffinsformer er supre- har du finere muffinsformer med mønster er det uansett lurt å bruke "vanlige" muffinsformer når du skal steke å pynte de siden det for blir grisete, så kan du heller putte de opp de fine når de er ferdig pyntet 
  • Bland alle de tørre ingediensene i en bolle
  • Pisk egg, rømme, revet sitronskall og vaniljefrøene i en anen bolle
  • Miks smør og mais olje til det er akkurat blandet i en stor bollepisk så inn vannet i blandingen.Dette skal piskes til det blir en slags krem
  • Tilsett alle de tørre ingerdiensene på lav hastighet til smør og vann blandingen. Tilsett deretter eggeblandingen, kjør videre til alt er godt blandet fordel røren i formene ca 2/3 fulle opp til kanten
  • Stek cupcakene i 20-25 minutt på 200 grader. Avkjøl de helt, de må ikke være varm når du skal pynte de.

SMØREKREM TIL SITRON CUPCAKES




100 gram smeltet hvit sjokolade
250 gram romtemperert usaltet smør
275-400 gram melis
1 ts vanilesukker
frøene til 1 vaniljestang
skallet til en liten revet sitron
saften til en halv sitron

smelt den hvite sjokoladen i vannbad, mens den smelter kan du rive opp sitronskallet med et rivgjern(raspe). Del smøret opp i biter,og bland inn melis,vaniljesukker, vaniljestang, hvit sjokolade og sitron og rør til du får en gjevn krem. Bruk konditor farge om du vil ha farger, gul passer jo til "sitronmuffins" og putt dette oppi en sprøytepose for å få morsomme mønstre på toppingen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar, det setter jeg pris på :)